היחס שבין השפה לבין המושא האסתטי מהווה צוהר מרתק לבחון מספר עיקרים המוצגים בביקורת כוח השיפוט. בחלקה הראשון של העבודה אנסה להציג את היחס שבין השפה ל"יפה", ואבחן בעיות או מורכבויות העולות מתוך יחס זה, ובחלק השני אקדיש את הדיון לברור היחס שבין השפה לנשגב.1
שיפוט הטעם אודות היפה הינו תחום שבו ההתנסות מתייחסת לדבר חיצוני ושונה מהסובייקט. יש הכרח ב"מגע" ישיר עם מושא. הסובייקט אם כן נמצא במצב של ערות נוכח המושא האסתטי מבחינה זו שמערב בהכרח רגש2. למעשה ניתן לומר שההתנסות בשיפוט הטעם אינה נייטרלית אלא מערבת באופן מהותי את ה"אני", אולם אין כדברי קאנט ב"אני" מושגים נתונים מראש שאותם הוא יכול להטיל על המושא בשיפוט האסתטי. הסובייקט נדרש לשפוט שיפוט רפלקטיבי ולא דטרמיננטי. קיימת אם כן בעייתיות מבחינת השפה נוכח המושא היפה, אך מצד שני - לאורו עולה פרץ של משמעות. כדי להסביר שניות זו אדרש להבחנה שבין שיפוט רפלקטיבי ודטרמיננטי בקונטקסט של השפה...
...בעוד שבשיפוט אודות היפה, קיימת היפתחות אל משמעות מבחינת תנועה רציפה ומתגברת, בנשגב הסובייקט חש הרס של כל מבנה של משמעות, ומכאן "היאלמותו". הסובייקט נכשל בניסיונו לתפוס את הנשגב, שהוא אותו הדבר שאי אפשר לתפוס. כאמור חוויית היפה בקונטקסט של השפה קשורה לקהילה, להסכמה3, לקומוניקטיביות, ומנגד - חוויית הנשגב קשורה לבדידות, חוסר יכולת עקרונית לקומוניקציה ונטייה להסתגר....
לסיכום ניתן לראות את אובדן השפה בהקשר הנשגב כמהלומה או שבר המחזירים את הסובייקט אל העולם ואל עצמו (ניתן לחשוב על רעיון זה בז'רגון אקזיסטנציאליסטי). כמו כן, אם נחפש נקודת השקה בין השניים או ליתר דיוק מקום בו שני השיפוטים שואפים לקרבה ביניהם, הוא אותו מקום שבו מושא השיפוט האסתטי יהיה העיסוק בדמותו ובצורתו של האדם. כפי שהראתי קודם לכן - זהו המקום שהסובייקט כמעט ורואה את האידיאה של היפה ובמקרה זה כאמור אף פעילות ורבלית לא יכולה לתפוס ולמצות את המושא והסובייקט מתקשה בדיבור באופן דומה שבחוויית הנשגב.
-------------------------------------------------------------------------------
1. חשוב להעיר שניתן לעסוק ביחס המתקיים בין השפה למושא האסתטי מכמה בחינות (כמו לדוגמה הוורבליות בקונטקסט של התוקף האוניברסלי שיש למשפט על היפה, ולהשוות יחס זה לנקודות מקבילות בנשגב), אך בעבודה זו אנסה ככל שאוכל להצטמצם בגבולות השאלה ולכן לא אעסוק בהיבטים אלה.
2. איני מתכוון לומר כאן שהשיפוט מערב אינטרס או תכלית. על האופן שבו ה"אני" מעורב אני נדרש בהמשך.
3. ראה הערה מס' 1
אסתטי · יפה · נשגב · קאנט · שיפוט
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היחס שבין השפה למושא האסתטי לפי ביקורת כוח השיפוט של קאנט (תרגיל).", סמינריון אודות "היחס שבין השפה למושא האסתטי לפי ביקורת כוח השיפוט של קאנט (תרגיל)." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.