היישום אינו מחובר לאינטרנט

אישטואן סאבו - הקולנוע ההונגרי בהתיחסות לקומוניזם

עבודה מס' 060325

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת יחסו של סאבו לאופי המשטר תוך התייחסות לשלושה מסרטיו.

7,034 מילים ,27 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

"אני רק רוצה לספר סיפור..." מציין סאבו בכל הזדמנות. הסיפור שלנו מתחיל בשנות החמישים בהונגריה הקומוניסטית. מיד עם אכיפת החוק הקומוניסטי והגבלת היצירה בהונגריה, הונגרים רבים בחרו להתרחק ממשטר זה והיגרו לארצות אחרות, ביניהם יוצרי קולנוע רבים שבחרו להמשיך את עבודתם מן הגלות.
אך היו גם כאלה שנשארו וביניהם יוצרי קולנוע שהמשיכו ליצור תחת עינה הפקוחה של המפלגה הקומוניסטית. יוצרים אלו נאלצו לפעול עתה על פי סטנדרטים חדשים שהוכתבו ע"י המפלגה.
(Paul, 1983). האם יוצרים אלו פעלו במסגרת המשטר הקומוניסטי מתוך אמונה שלמה בדרך זו או שמא לא האמינו בדרך זו ואולי אף פעלו להעברת מסרים אחרים מאלו שהשלטון הפיץ על מנת לערער את מעמדו ולעורר את האנשים לחשיבה אחרת. בדיעבד, כיום לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, ניתן לדעת בוודאות כי רבים מיוצרי הקולנוע שפעלו תחת השלטון הקומוניסטי לא הסכימו עם דרכו, ביניהם סאבו אשר כיום לא מסתיר את דעותיו שמשתקפות בעיקר דרך יצירתו הקולנועית.
השאלה שנותרה היא האם יוצרים אלו פעלו באופן מחתרתי במידה זו או אחרת בשנות השלטון הקומוניסטי. החלטתי לבדוק שאלה זו דרך יצירותיו של אישטואן סאבו. בראיונות הרבים שנערכו עמו השתדל סאבו להתייחס לפן הקולנועי אומנותי ופחות להתייחס לפוליטיקה, אך דעותיו נשקפות דרך סרטיו הטעונים ב"חומרים" פוליטיים. כמעט כל יצירותיו של סאבו עוסקות בנפש האדם, זהות עצמית והשינויים שחלים באדם בעקבות תמורות פוליטיות וחברתיות, כאשר סאבו מתייחס לתהפוכות שעברו על אירופה בכלל ועל הונגריה בפרט במאה האחרונה החל מהאימפריה האוסטרו-הונגרית, דרך הנאציזם והשואה ועד לשלטון הקומוניסטי במזרח אירופה, או במלותיו שלו "...המאבק בין נפש הגיבור לבין המציאות הפוליטית." סאבו מסכם את המאה שחלפה כ"נוראה".
((Rubenstein, 1993
לאורך כל הקריירה שלו עסק סאבו בהיסטוריה באופן אובססיבי, כפי שהיא משתקפת בעיניים הונגריות, מזרח אירופאיות, היסטוריה שפולשת לחיי הפרט, מפרקת משפחות, יריב אכזר הנלחם באינדיבידואל. ההיסטוריה בסרטיו של סאבו מתייחסת אל גיבוריו באכזריות מסוימת, בין אם זה מגיע להם ובין אם לאו. (Paul, 1989)
סאבו מאז ומתמיד, עוד בתקופת השלטון הקומוניסטי, הצהיר כי מטרתו היא לספר סיפור שיגרום לאנשים לחשוב. הוא רוצה להניע את האנשים ולהוציא אותם מהתרדמת בה הם שרויים לפי דעתו היישר אל פניה של המציאות העכשווית. (Bottigi, 1982)
כעת, בניסיון לחפש מסרים סמויים ומסרים מעוררי הנעה בסרטיו, בחרתי שלושה סרטים משלוש תקופות שונות ביצירתו הקולנועית. הסרט הראשון, "האב" (Father, 1966), אחד מסרטיו הראשונים של סאבו אשר נעשה בעיצומו של שלטון הקומוניזם בהונגריה ומהווה, לפי סאבו, סרט אישי ביותר. השני, "מפיסטו" (Mephisto, 1981), הנו הסרט עטור הפרסים של סאבו שזכה בפרס האוסקר עבור הסרט הזר הטוב ביותר, מה שהביא למפיסטו ולסאבו הכרה בינ"ל והשלישי, סרטו האחרון של סאבו, סאנשיין (Sunshine, 1999), אשר אומנם נעשה רק לאחרונה, מספר שנים לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, אך הוא, לפי סאבו, סרטו האישי ביותר והחשוב ביותר אשר מסכם את כל פעילותו עד כה ומכאן חשיבות הסרט לעבודה זו. בנוסף, סרט זה שנעשה מחוץ לזרועות השלטון הקומוניסטי, יכול לשמש כביקורת עבור הטענה, הרי אם צפוי למצוא מסרים חתרניים בסרטיו הישנים יותר, אז בוודאי כעת כשהוא יכול להתבטא באופן חופשי לגבי הקומוניזם, נצפה למצוא בסרט ביקורת גלויה כלפי המשטר הקומוניסטי.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 - הונגריה
פרק 2 - אישטואן סאבו
פרק 3 - הקולנוע במזרח אירופה והקולנוע ההונגרי
פרק Father - 4
פרק Mephisto - 5
פרק Sunshine - 6
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אדמון, ת. (1990, אפריל 6). על הבגידה: שיחה בעקבות הסרט "מפיסטו". מעריב, ד6.
אינגבר, נ. (1989, פברואר 10). האיש שניבא את עלייתו של היטלר לשלטון. ידיעות אחרונות (מוסף 7 ימים), 22.
גודר, ק. (1992, ינואר 9). ממפיסטו לוונוס, עם קצת עזרה של ואגנר. הארץ, ב6.
קליין, א. (2000, יולי 17). אלה תולדות. הארץ (מוסף גלריה), ד3.
קראוס, נ. (1982, יוני 3). אבא של מפיסטו. מעריב (מוסף שעות קטנות), 9.
שמגר, ע. (1988, מאי 10). רק רוצה לספר סיפור. שיחה עם אישטואן סאבו. מעריב, ה1.
Biro, Y. (1983). Pathos and Irony in East European Films. In Paul, D.W. (Ed.), Politics, Art and Commitment in the East European Cinema (pp. 28-49). New York: St. Martin's Press.
Bottigi, B. (1982) An Interview with Istvan Szabo. Films In Review, 31, 416-419.
Cornell, K.F. (1993). After The Wall: Eastern European Cinema Since 1989. Cineaste, 19, XIX/4, 43-46.
Cornell, K.F. (1995). The Cinema of Ambivalence: Recent Films from Central and Eastern Europe. Cineaste, 21, XXI/3, 28-30.
Cowie, P. (1971). A Concise History of the Cinema, V.2. Cambridge: The Tantivy Press.
Durniok, M. (Producer), Szabo, I. (Director). (1981). Mephisto [Film]. Budapest: Hungarofilm.
Hamori, A. Lantos, R. (Producers), Szabo, I. (Director). (1999). Sunshine [Film]. California: Dor Films.
History of Motion picture. (1999). (article) [On-line]. http://www.utexas.edu/depts/eems/hungarian-cinema.html (search), (15/10/00).
Istvan Szabo Biography. (1996). (Article) [On-line]. http://www.britannica.com/bcom/eb/article/3 (search), (12/10/00).
Kapuscinski, J. (1982) Szabo talks about his approach to filmmaking and about themes of films he has made so far. Films in Review, 33, 416-419.
Kapuscinski, J. (1982) Interview on the making of Mephisto. Film Quarterly, 35, 13-18.
Kauffman, A. (2000). Istvan Szabo's Century of "Sunshine" (article) [On-line]. http://filmlinc.com/wrt/programs/2-98/hungary.htm (search), (5/11/00).
Paul, D. (1989) Hungary: The Magyar on the Bridge. In Goulding, D.Y. (Ed.), Post New Wave Cinema in the Soviet Union and Eastern Europe (pp. 172-214). Indianapolis: Indiana University Press.
Paul, W.D. (1983) Films, Aesthetics and Ideology. In Paul, W.D. (Ed.), Politics, Art and Commitment in the East European Cinema (pp. 109-112). New York: St. Martin's Press.
Petry, G. (1978) The Age of Day-dreaming: Istv'an Szabo'. In Petry, G. (Ed.), History must Answer to Man, ch. 3 (pp. 106-137). Hungary: Knner Printing House.
RubenStein, L. (1993) Dreams and Nightmares: An Interview with Istvan Szabo. Cineaste, 21, XXI/2, 36.
Sorlin, P. (1980). The Film in History - Restaging the Past. New Jersey: Barnes Noble Books.
Szabo, I. (Producer Director). (1966). Father [Film]. Budapest: Continental Films.
Taylor, R. (1979) Soviet Russia and Nazi Germany. In Taylor, R. (Ed.), Film Propaganda (pp. 21-124). New York: St. Martin's Press.
Thompson, C. (1994) Eastern Europe from Reform to Revolution. In Boldwin, D. (Ed.), Fair History Introduction (pp. 744-749). USA: Mcgore Hill Inc.
Wayne, M.F. (1988). Cinema History. Detroit: State University Press.

תגים:

קולנוע · סרט · אישטואן · הונגריה · סאבו · קומוניזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אישטואן סאבו - הקולנוע ההונגרי בהתיחסות לקומוניזם", סמינריון אודות "אישטואן סאבו - הקולנוע ההונגרי בהתיחסות לקומוניזם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.