היישום אינו מחובר לאינטרנט

המהפכה האיסלאמית באיראן

עבודה מס' 051057

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה זו מתמקדת בניתוח הרכבם ועוצמתם של מוקדי הכוח החברתיים.

5,023 מילים ,11 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

מבנה החברה האיראנית היה במשך מאות שנים דמוי פירמידה בעלת שלוש שכבות.
בקדקודה עמד מוסד השאה; מתחתיו שכבת ביניים שנקראה שכבת אלף המשפחות השליטות אשר דרכה שלט השאה על העם, בתחתית הרחבה מצוי רוב רובו של העם תושבי הערים והכפרים. שכבת הביניים כללה את מוקדי הכוח הבאים: בעלי האחוזות, ראשי השבטים, נושאי המשרות הדתיות, ראשי הבזאר, הסוחרים הגדולים וראשי הגילדות המקצועיות, ראשי המנהל בבירה ובמחוזות. לקראת סוף המאה ה-19 החלו להתפתח שני מוקדי כוח חדשים: שכבת המשכילים והצבא הסדיר, שהחל להתגבש בעזרת הרוסים וסר למשמעתו של השאה. שני מוקדי הכוח הללו התפתחו בקנה מידה רחב יותר רק לאחר מלחמת העולם הראשונה. יציבותו של המשטר נשמרה כל עוד התקיימה הרמוניה בין מוסד השאה לבין שכבת הביניים. (מנשרי, ד. 1988).
המאבק בין משטר השאה לבין מתנגדיו, שפרץ במחצית השניה של 1977, הינו סיבוב נוסף במאבק בין מוקדי הכוח השונים באיראן על דמותו של המשטר, מאבק, אשר החל במחצית השניה של המאה שעברה. סיבוב אחרון זה, שהוא אולי המכריע בשורת המאבקים לא החל ב-1977 אלא ב-1963, כאשר הנהיג השאה, מחמד רזא
פהלוי, את המהפכה הלבנה. אחת המטרות שלה הייתה לשים קץ למוקדי כוח מסורתיים, המתנגדים לרפורמה ולקידמה של איראן, ולחזק את מעמדו של מוסד השאה.
אני אתמקד בניתוח הרכבם ועצמתם של מוקדי הכוח החברתיים: הממסד הדתי, אנשי הבזאר, שכבת העוני, מעמד הפועלים אשר הרכיבו את האופוזיציה המהפכנית בהנהגת ח'ומיני במהלך שנות המהפכה, כאשר השאלות העולות הנן: מהו מקור הכוח של מוקדים אלו ומדוע היה להם כוח, באלו כלים השתמשו להפלת המשטר ומדוע שיתפו פעולה, מדוע המהפכה שתוכנה היה חברתי, כלכלי ופוליטי, קיבלה צורה אידיאולוגית דתית, וכיצד ניסה המשטר להדוף את מוקדי הכוח הללו.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. הממסד הדתי-שיעי גורמי עצמה בהתפתחותם ההיסטורית
3. הרקע להתפרצות האופוזיציונית של הממסד הדתי
4. המהפכה בהנהגת הממסד הדתי
5. התבססות הממסד הדתי במוסדות השלטון
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

ג, גילבר. "שכבה בשוליים: מהגרים ובקתות בטהראן", המזרח החדש, ל' (1981), עע' 229-226.
ד, מנשרי. "איראן-אתגרים מבית ומבחוץ", סקירה חודשית, ל"ה (1982), ע' 34-44.
ד, מנשרי. "איראן במהפכה" (1988) , עמ' 27-25.
א, נצר. "המשטר האיסלאמי באיראן", סקירה חודשית, ל"ה (1988), עע' 38-25.
E. ABRAHAMIAN, Iran between two revolutions, Princeton (1982).
M, AMJAD, IRAN FROM ROYAL DICTATORSHIP TO TEOCTACY, (NEW YORK: GREEN WOOD PRESS, 1989), P.40.
H, ALGAR, "THE OPPOSITIONAL ROLE OF THE ULAMA IN TWENTIETH CENTURY IRAN" IN NIKKI KEDDIE ED. SCHOLARS SAINT AND SUFIS, (BERKLEY: LOS ANGELES AND LONDON: UNIVERSITY OF CALIFORNIA PRESS, 1972) PP.246-244.
M, PARSA, SOCIAL ORIGIN OF THE IRANIAN REVOLUTION), NEW BRUNSWICK AND LONDON: RUTGERS UNIVERSITY PRESS, 1989), P.207.
M.M, SALEHI, INSURGENCY THROUGH CULTURE AND RELIGION-THE ISLAMIC REVOLUTION OF IRAN. (NEW YORK AND LONDON: PRAGER, 1988), P.18.
J, STEMPLE. INSIDE THE IRANIAN REVOLUTION. BLOOMINGTON: INDIANA UNIVERSITY PRESS' 1981.
B, TOUHIDI. HISTORIC AND ECONOMIC ROOTS OF THE IRANIAN REVOLUTION. WASHINGTON: THE AMERICAN UNIVERSITY PRESS, 1983.

תגים:

אירן · שיעים · רדיקליזם · איסלאם · חומיני · חומייני · רדיקאלי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המהפכה האיסלאמית באיראן", סמינריון אודות "המהפכה האיסלאמית באיראן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.