עבודה מס' 050832
מחיר: 191.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: בחינת המיזוג לפי שתי הגישות.
2,847 מילים ,4 מקורות ,2000
כלכלה פוליטית
התמזגות חברות הכבלים -
מהגישה המרקסיסטית והמרקנטליסטית
תוכן עניינים: hg0832
מבוא
בסיס תיאורטי
הגישה המרקסיסטית
הגישה המרקנטליסטית
התמזגות חברות הכבלים- מקרה מבחן
סיכום
ביבליוגרפיה
מבוא
בעסקה שהתרחשה בתחילת נובמבר בשנת 99', רכשו חברת הכבלים "תבל",
העיתון "ידיעות אחרונות" ואיש העסקים אליעזר פישמן 58 אחוזים ממניות חברת
הכבלים הגדולה בישראל- "ערוצי זהב". ההנחה והשאיפה כיום היא שגם חברת
הכבלים השלישית, "מת"ב", תצטרף בשלב כלשהו לעסקה וכל שלושת חברות
הכבלים ימוזגו לחברה גדולה אחת. מיזוג שכזה פירושו הנחת יסודות לתאגיד
תקשורת רב עוצמה חדש. האחזקה במניות התקשורת קשורה בעיקר לשני
שחקנים ראשיים: אליעזר פישמן וארנון מוזס (בעל השליטה בעיתון ידיעות
אחרונות). פישמן ומוזס מחזיקים בכ66 - אחוז ממניות ערוצי זהב, ובכ33 - אחוז
ממניות ספקית האינטרנט הגדולה בישראל- "נטויזי'ן". כמו כן מחזיק פישמן בכ -
40 אחוז ממניות "ידיעות אחרונות", באמצעותן הוא ומוזס מחזיקים בכ 30 -
אחוזים ממניות חברת "רשת", אחת מזכייניות הערוץ השני. בנוסף לכך מחזיק
פישמן גם בכ20 - אחוז ממניות חברת השיחות הבינלאומיות- "קווי זהב". עובדות
אלה יצרו מציאות חדשה בשוק התקשורת, עידן של ענקי תקשורת פנים ארצית
שיכולה להלחם במונופולים חזקים כבזק. עידן שבו ישרדו בשוק רק החברות
שיציעו למנוייהן חבילות תקשורת כוללות, שיהיו בהן גם שיחות טלפון, גם שידורי
טלוויזיה וגם גישה מהירה לאינטרנט.
בעבודה זו אנתח מציאות זו של התאחדות חברות הכבלים והשליטה
המונופוליסטית של בעלי הון בשוק התקשורת משתי גישות: הגישה המרקסיסטית
לפיה השליטה באמצעי התקשורת מהווה שליטה בתשתית החברתית בישראל
ומאפשרת את המשך שליטתם של אותם בעלי ההון, והגישה המרקנטליסטית
לפיה התפתחות התקשורת האינטראקטיבית חיונית לביסוס עוצמתה של ישראל
בשוק הבינלאומי, ולכן על הממשלה להשקיע בה ולעודד אותה.
על מנת לנתח את השינויים בשוק התקשורת אניח בתחילת העבודה בסיס
תיאורטי לגבי שתי הגישות הרלוונטיות לניתוח מקרה מבחן זה. חשוב לציין כי
בבסיס התיאורטי של כל גישה בו אעשה שימוש בעבודה זו, אדגיש את הנקודות
הרלוונטיות ביותר לעבודתי, אף שיש עוד דגשים רבים בגישה המרקסיסטית
ובגישה המרקנטליסטית אליהן לא אתייחס. כמו כן, חשוב לציין כי את התמזגות
חברות הכבלים והתעצמותן בשוק התקשורת, ניתן לבחון גם מנקודת המבט
הליברלית הנוגעת לשוק חופשי ויתרונותיו, אך אני בחרתי דווקא שלא להתמקד
בה ולהתייחס לשתי הגישות האחרות.
ביבליוגרפיה
1. אטד א., "האח הגדול הולך וגדל", היי- טק המילניום, דצמבר 1999, ע"מ .31-35
2. רוזנר ש.,"תחרות בכבלים",עיתון הארץ, יום רביעי, 5 בינואר .2000
3. פורת א., "הכבלים ליוצרים: אנחנו בעדכם עזרו לנו לפתוח תחרות", נמר של
נייר, יום חמישי, 13 בינואר .2000
4,. Gilpin R., The Politics Economy of International Political Economy
.New Jersey: Princeton Univ. Press, Introduction
אטד א.,"האח הגדול הולך וגדל", היי- טק המילניום, דצמבר 1999, ע"מ 31-35.
רוזנר ש.,"תחרות בכבלים",עיתון הארץ, יום רביעי, 5 בינואר 2000.
פורת א., "הכבלים ליוצרים: אנחנו בעדכם עזרו לנו לפתוח תחרות", נמר של נייר, יום חמישי, 13 בינואר 2000.
Gilpin R., The Politics Economy of International Political Economy, New Jersey: Princeton Univ. Press, Introduction.
תקשורת · תיקשורת · ערוצים · מונופוליסטי · טלויזיה · טלביזיה
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כלכלה פוליטית - התמזגות חברות הכבלים מהגישות המרקסיסטית והמרקנטליסטית", סמינריון אודות "כלכלה פוליטית - התמזגות חברות הכבלים מהגישות המרקסיסטית והמרקנטליסטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.