עבודה מס' 040836
מחיר: 149.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: תורתו של פלוטינוס, היופי אצל אפלטון, הסברו של פלוטינוס את היופי והאם יש הבדל בין היפה והיופי אצל ריסט.
3,798 מילים ,9 מקורות ,1990
עבודה זו עוסקת בשני מאמריו העיקריים של פלוטינוס על תורת היופי ועל היפה (אנאדה ראשונה, מאמר 6). "על היופי המושכל" (אנאדה חמישית, מאמר 8). כרוכה ותורתו המטפיסית על קיומם של שני עולמות העולם הבלתי מושלם הגשמי והעולם המושלם, העל גשמי אותו אפשר להשיג אך במחשבה. היופי מקורו בעולם השכלי, אולם הוא מתגלה בעולם הגשמי. היופי, שהוא צלו של העולם השכלי, המתגלה בעולם הגשמי, תפקידו רב בהולכת האדם חזרה מהעולם הגשמי אל העולם האמיתי. "אל השכל ואל האחד".
הדברים היפים מביאים את הנפש לראות את היופי העילאי.
היופי אינו נעוץ כפי שמסבירים אחדים בסימטריה, בתיאום החלקים זה.
נעלה מיפי הצורה הצבע והצליל היא יפי המוסר והנפש יופיה של הנפש בהיותה חווית אמת ובטהרת טרנסנדנטית (פרק 3-4) . כיעורה של הנפש בא מהתחברות של אלמנט גשמי זר אליה (פרק 5) . על ידי היטהרותה מהגוף תהיה הנפש לבלתי גשמית, לרוחנית בהחלט. מסורה כולה לאחדות האלוהים, שם מקור היופי והיופי כולו (פרק 6) . היופי הנעלה והמוחלט הגשמי שואף לחזור אל העולם הנעלה, בו מקורו. כדי להגיע לכך עליו לאהוב את היופי האמיתי השכלי. וכאשר הוא נפגש ביופי הגשמי, הוא צריך לדעת שזו רק התחלה ובסופו של דבר הוא צריך להגיע ליופי האמיתי (פרק 8) . כדי לעבור את הדרך אל היופי האמיתי, על האדם לפתח בקרבו "ראיה פנימית".
על נפשו להרגיל את עצמה לראות מלאכות יפות, להסתכל במעשה בני אדם ישרים ולהתבונן בנפשות העוסקות במלאכת מחשבת אך הנפש שבעצמה הפכה יפה מסוגלת לראות את היופי והטוב העליונים (פרק 9).
פלוטוניוס מתייחס לסימפוזיום כשהוא מצביע על איך להגיע לאחד. הוא מעדיף לדבר על הקונספציה הראשונה של האחד ושל הטוב. יש שוני בין התיאוריה של הקשר בין הטוב והאחד, ליופי אצל אפלטון. אפלטון לא אמר "בהמדינה" איך הוא מתכוון להתקרב אל הטוב, אבל למרות שראה את הצורות כאובייקטים שונים ומרוחקים מהנפשות של האלים. דבר זה אינו קשור
לחיפוש המיסטי של פלוטינוס. פלוטינוס מודה שהסינפוזיום הוא לא השיא של החיפוש המיסטי בפילוסופיה.
יפה עושה דברים יפים. הטוב עושה אותם מה שהם. פלוטינוס לקח אידאה אפאלטונית ושיפר אותה.
התיאורה של פלוטינוס על הקשר בין האחד המוחלט שונה באמת מרשויות היפה המתואר בסינפוזיום של אפלטון. אפלטון לא אומר "במדינה" איך הוא חושב להתיחס לבעיות של הטוב אבל הוא רואה את הצורות (המדינה C 249) כאוביקטים שהם שונים מהנפשות של האלים. אפלטון אינו עוסק בתיאוריה המיסטית של פלוטינוס.
תוכן העניינים:
פרק א' תורתו של פלוטינוס עצמו
האונתולוגיה של פלוטינוס
פרק ב' מעמד היופי אצל אפלטון כטוב העליון
(בספר המדינה) הבעיה של הפרדיקציה
פרק ג' כיצד מנסה פלוטינוס להסביר את היופי העליון
כהסבר של כל הממשות, עולם הצורות, העולם הממשי.
שרשרת הקיום בדוגמאות מאנאדה 1 עד 6.
פרק ד' האם יש הבדל בין היפה ויופי אצל ריסט
סיכום
1. כתבי אפלטון תרגם מיוונית יוסף ג. ליבס. כרך שני הוצאת שוקן, ירושלים ותל אביב, 1979.
2. פפיטה האזרחי על היש המושלם, עיונים באפלטון ובקודמיו האוניברסיטה העברית ירשלים, תשכ"ד עמ' 166 - 168.
3. צמח, עדי, אסטתיקה אנליטית ספרי דגה, דפוס ניב. תל אביב 1970 .
4. ריבייר, שמריהו. עיונים בפילוסופיה יוונית. הוצאת ספרים ע"ש י.ל מגנס האונ' העברית ירושלים, עמ', 36-69.
5. שפיגל, נתן, האסטיתקה לפלוטינוס ספרית פועלים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, ת"א תשמ"ז 1987 .
6. י.שקי. ההגות הפילוסופית בהשתלשלותה ההיסטורית - כרך א' הוצאת משפט ומדינה. ירושלים תש"ח.
1. JOHN.P. ANTON, PLOTINUS, REFUTATION OF BEAUTY AS SYMATRY, IN THE JOURNAL OF AESTHETICS AND ART CRITISM, Vol. 23, 1964.
2. W.R INGE THE PHILOSOPHY OF PLOTINUS THE GIFFORD LEC TURES AT ST. ANDREWS, 1917-8, GREENWOOD PRESS PUBLLISHERS, N.R. 1968. P.211-919.
3. PLOTINUS: THE ROAD TO REALITY BY J.M RIST, CAMBRIDGE, AT, THE UNIVERSITY PRESS, 1967, P.53 - 65
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האונטולוגיה של פלוטינוס", סמינריון אודות "האונטולוגיה של פלוטינוס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.