עבודה מס' 032659
מחיר: 433.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: מוטיב היציאה והשיבה המאוחרת כביטוי למהות נפש הגיבור.
19,844 מילים ,5 מקורות
"דעו בני שהמפתחות מסורים בידי אדם ויש בזה סוד כמוס כי ממש בידי האדם נתונים הם המפתחות החיצוניים והמפתחות הפנימיים". (והיה העקוב למישור ע"מ קכז')
יצירותיו הספרותיות של עגנון מבטאות את התמורות הגדולות שחלו בחיי העם היהודי בדורות האחרונים, ומתאר מצבים וחוויות יסוד הקשורים למשבר האמונה של היהודי המודרני ובניתוקו מעולם המסורת היהודית.
עם הופעת הסיפור "והיה העקוב למישור" בשנת תרע"ב ועגנון אז סופר צעיר כבן עשרים וארבע, מפליאה אותך ההכרה, שכמעט אין למצוא בסיפוריו המאוחרים נושא אמנותי שכבר לא הועלה בזעיר אנפין, ביצירת נעורים מזהירה הזאת, שכולה בגרות מתמיהה ושלמות אפית שאין למעלה ממנה. מכאן אפשר לעמוד על הקשר בין הסיפור "והיה העקוב למישור" ל"ספר המעשים" כביטוי סמלי אמנותי לפחד מפני אובדן המקור.
נושא היציאה והשיבה המאוחרת- הוא נושא עתיק יומין בספרות המערב.
עיצובו הידוע ביותר של נושא זה הוא סיפור האגדה היווני, שגיבורו הוא אודיסאוס - שיצא את ביתו להשתתף במלחמת טרויה, לאחר מכן נתנסה בשנות נדודים ארוכות, שב לביתו, ושיבתו זו מוכתרת בהצלחה.
נושא זה אף עומד במרכזן של כמה מיצירות עגנון, אולם בחלקן מתעצבת דווקא שיבה טראגית-שיבתו של הגיבור מאוחרת, והוא מחמיץ את האפשרות לשוב ולבנות את הריסות ביתו. כישלון שיבתו של הגיבור יוצר אירוניה טראגית, שכן הוא שם לאל את מטרתה המרכזית של השיבה - תיקון הבית.
הצלחת השיבה תלויה, אפוא, בהתרחשות הנס, ולפיכך היא שיבה "לא ראליסטית" דהינו, היא עשויה להתרחש רק במקרים נדירים, בהם מתרחש הבלתי סביר, הנס. אך מול אותו גורל, שדרכיו נסתרות, יכול האדם להציב רק ניצחון אפשרי אחד: הנצחון בשמירה על עצמיותו, על שלמותה של כמיהת הנפש שלו, גם אם שמירה זו כרוכה באובדנו. ביצירותיו של עגנון נתונה אהדתו של המחבר לאותם גיבורים שהצלחתם - בכשלונם.
בכתיבת העבודה, ניסינו לתחם נושא גדול זה ולהתמקד בארבעת היסודות העיקריים, כאמצעי ביטוי לטראגיות שבחיי נפש הגיבור.
ראשי פרקים:
1. מנשה חיים כגיבור טראגי
א.גיבור טראגי עפ"י אריסטו ויישום ההגדרה על מנשה חיים.
ב.מנשה חיים כגיבור פאסיבי האמנם ?!
ג.הנושא האיובי ומוטיב שם ושארית ביצירה.
ד.תיאור העיירה ואנשיה כביטוי לבדידותו של מנשה חיים וניתוקו מחיי החברה.
2.מוטיב היציאה - יציאת שווא בעולם התוהו
א.סמלים כרמז אפי מוקדם לאבדונו של מנשה חיים.
ב.הבית - האישה ככח הדוחף העיקרי והפעיל ליציאה.
ג.שלושת הריצות כביטוי לשלב מאוחר וחמור של היציאה הטראגית.
ד.נושא היציאה בכתבי עגנון - השוואת הסיפור "והיה העקוב למישור" לסיפורים עגנוניים אחרים.
ה. נושא היציאה בכתבים לא עגנוניים והקבלתם ל"והיה העקוב למישור".
3.מוטיב השיבה המאוחרת - הכנעה כגבורה
א.מוטיב השיבה בקשריו עם היציאה.
ב.הכנעה - שיבה לאל כביטוי לגבורתו של מנשה חיים.
ג.נושא השיבה בכתבים לא עגנוניים והקבלתם ל"והיה העקוב למישור".
4.הבעיה הדתית המטאפיזית בעיצוב נושא היציאה - שיבה
א.סיפור בתוך סיפור כביטוי לניגוד אירוני בין אמונה תמימה למציאות.
ב.הפאראדוכסאליות בעיצוב הדת.
ג.שיבוצים מקראיים כאמצעי לקריאה בין טקסטואלית.
ד.סמלים כביטוי לעזיבת הדת.
ה.מוטיבים דמוניים ביצירה.
וייס הילל, פרשנות לחמישה מסיפורי ש"י עגנון, הוצאת עקד, ת"א (תשל"ד).
לשם - עזרא דנה, ש"י עגנון - פרנהיים, הוצאת אור עם, ת"א (תשמ"ז).
עגנון ש"י, אלו ואלו, כל סיפוריו של שמואל יוסף עגנון, הוצאת שוקן, ירושלים ות"א (תשל"ח).
פרידלנדר יהודה, והיה העקוב למישור, מסות על נובלה לש"י עגנון, הוצאת אונ' בר-אילן, ת"א (תשנ"ג).
קורצוויל ברוך, מסות על סיפורי ש"י עגנון, הוצאת שוקן, ירושלים-ת"א ;1 (תשכ"ג).
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "והיה העקב למישור-שי עגנון", סמינריון אודות "והיה העקב למישור-שי עגנון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.