היישום אינו מחובר לאינטרנט

השימוש באסטרטגיות מטה-קוגניטיביות בתהליך הקריאה, באוכלוסיית לקויי-למידה

עבודה מס' 031858

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת השימוש באסטרטגיות מטה קוגניטיביות בתהליך הקריאה באוכלוסיית ליקוי למידה, הגדרות ליקויי למידה, בנית מחקר על פי השאלה וניתוחו.

8,083 מילים ,19 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

כבר בראשית המאה הנוכחית נעשו איבחונים אשר ניסו למצוא מאפיינים ברורים לקשיי הלמידה. נעשה שימוש במבחני אינטליגנציה שונים אשר תרמו לסווגם של המתקשים, לרמות שונות, דבר שהוביל להכללות של אוכלוסיות בתוך החינוך המיוחד.
בין הממצאים החריגים יותר נתגלו אותם תלמידים שהיום מכונים תלמידים לקויי למידה, אשר אופיינו ביכולת שכלית תקינה, אך בקשיים לימודיים רבים.
קיים קושי בהגדרת המושג לקוי-למידה בגלל ריבוי תמונות קליניות של הנכללים בהגדרה. בין ההגדרות ללקות למידה ניתן למצוא קריטריונים משותפים: (קריק וגלגר)
1. פער בין תחומי תפקיד שונים של ילד לקויי-למידה.
2. פער בין יכולתו השכלית הפוטנציאלית של הילד.
בין הליקויים של לקויי-למידה ניתן למצוא ליקויים בקשב וריכוז, לקות בכושר באינטגרציה הבין-חושית, פעילות יתר, היסת-דעת, פרסברציה ואימפולסיביות. קשיים אלו ונוספים גורמים בין השאר לבעיות בהבנת הנקרא.
אחת מן הדרכים להתמודדות עם בעיות בהבנת-הנקרא היא על-ידי שימוש יעיל באסטרטגיות קריאה ותהליכים מטהקוגנטיבים.
מטהקוגנציה הינה למעשה הידע של הקורא על תהליכי עיבוד המידע אותם מבצע האדם בדרך-כלל באופן אוטומטי.
ידע מטהקוגנטיבי מקיף הינו ידע אודות איפיוני הקורא עצמו, ידע אודות משימת הקריאה ומגוון משימות קריאה שונות, ידע אסטרטגי הכולל אסטרטגיות שונות ושימושן במצבים שונים וידע אודות סוג טקסטים שונים.
אסטרטגית למידה הינה מערכת שלמה של תהליכים אשר בסופם תושג מטרה לימודית. במערכת החינוך כיום נעשה ניסיון לשים דגש רב יותר על תהליכים מטקוגנטיביים שיעזרו לתלמידים להתמודד עם משימות לימודיות שונות.
אולם, דגש זה עדיין לא מספיק באוכלוסית החינוך המיוחד.
מתוך האמור לעיל, מצאנו לנכון לחקור בעבודה זו את מידת השימוש באסטרטגיות מטקוגנטיביות אצל אוכלוסיית לקויי-למידה.
ההשערות שהועלו הן כי:
1. תלמידים לקויי למידה נוטים להשתמש פחות בתהליכים מטקוגנטיבים ככלי עזר להבנת הנקרא.
2. תלמידים לקויי למידה ישתמשו יותר בתהליכים מטקוגנטיביים לפני קריאה מאשר בזמן הקריאה ולאחריה.
3. לא ימצא הבדל משמעותי בשימוש בתהליכים מטקוגנטיביים בין בנים לבנות.

תוכן עניינים:
1. מבוא.
2. רקע תאורטי: לקויי-למידה.
3. מטהקוגניציה.
4. השערות המחקר.
5. השיטה: משתני המחקר.
נבדקים
הליך
כלי מחקר
6. תוצאות.
7. דיון ומסקנות.
נספח: מן התאוריה למעשה, דוגמאות לפעילויות קוגנטיביות ומטהקוגנטיביות.

מקורות:

הרמתי, ש., (1982). עיקרי הבנת-הנקרא, האוניברסיטה העברית, ירושלים.
ווהל, א. (1990). עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, מקראה, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב.
מליץ, ע. (1990). מטהקוגנציה והבנת הנקרא, הוצאת הר שגיא בע"מ, תל-אביב.
סוסק, ז. (1984) השואת שיטות הוראה לשיפור ההתנהגות השואלת של תלמידים צעירים, רמת-גן.
סימפסון, שמעון. (1983). דיסלקסיה, תאוריה ומעשה. אבחון ותיקון ליקוי קריאה. רמת-אביב. רמות.
סימפסון שמעון. (1983). פגיעה מוחית ולקוי למידה. תל-אביב.
ספקטור, נויה. (1979). שיקום ליקוי למידה. גבעתיים, רמת-גן. מסדה.
שוצר, מ. סוסק, ז., רייכנברג, ר., (1992). אסטרטגיות הוראה ותהליכים מטהקוגנטיביים, דפים
שרן שלמה ויעל. (1971) ליקוי למידה ותיקונם. מהדורה שניה. תל-אביב. ספרית הפועלים. הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר.
קדרון, רבקה ואחרים. (1978). לקות למידה, אפיון, אבחון וטיפול. בהוצאת משרד החינוך המחלקה לחינוך מיוחד, ירושלים.
קניאל, ש. (1988). תוכנית לימודים לפיתוח חשיבה שיטתית אצל ילדים מוכשרים וטעוני טיפוח. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
Anderson, R.C., Spiro, R.J. & Anderson, M.C. (1978). Schemata as Scaffolding for the representation of information in connected discourse. American Educational Research Journal, 15, 433-440.
Bartlett, B.J. (1976). Top-level structure as an organizational strategy for recall of classroom text. Unpublished doctoral dissertation. Arisona State University.
Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self- regulation, and other more mysterious mechanisms. In, F.E.
Weinert & R.H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Brown, A.L., Armbruster, B.B. & Baker, L. (1986). The role of metacognition in reading and studying. In J., Orasanu, (Ed.), Reading comprehension: From research to Practice, pp. 49-75, Hilldale, NJ: Erlbaum.
Das, Mulcahy, Wall (Eds.) Theory and Research. in Learning Disabilities N.Y. and London, 1982, pp. 3-27, 61-85, 237-253.
Flavell, J.H. (1985). Cognitive Development (2nd ed) Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Rumelhart, D.E., (1981). Schemata: The building blocks of cognition, In Comprehension And Reading. Guthrie. J.T., Ed. Newark, Del.: IRA.
Schmitt, M., (1990). A questionnaire to measure children's awareness of strategic reading processes. The Reading Teacher, Vol. 43, pp. 454-461.

תגים:

מטהקוגניטיבי · קוגניציה · מטה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השימוש באסטרטגיות מטה-קוגניטיביות בתהליך הקריאה, באוכלוסיית לקויי-למידה", סמינריון אודות "השימוש באסטרטגיות מטה-קוגניטיביות בתהליך הקריאה, באוכלוסיית לקויי-למידה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.