היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפונדמנטליזם במצרים

עבודה מס' 021513

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת שורשי הפונדמנטליזם האסלאמי במצרים מתחילת המאה, מאפייניו, ראשיו, מנהיגיו ויחס השלטון כלפיו.

5,993 מילים ,19 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את שורשי הפונדמנטליזם האסלאמי במצרים כפי שהחל בתחילת המאה הנוכחית עם שיבת העולם הערבי לאסלאם, את מאפייניו, ראשיו ומנהיגיו ויחס השלטון החילוני אליו.
במצריים האחים המוסלמים קיימים כבר עשרות שנים. האחים המוסלמים מייצגים עמדות דתיות קיצוניות, אסלאמיות כמובן המוצאות ביטויין לעיתים במאבק אלים. כל השליטים סבלו מהם, ובמיוחד נאצר, שבחייו ניסו להתנקש.
האסכולה ממנה צמחה תנועת "האחים המוסלמים" היא המכונה "קוטביזם" על שם עד-סייד קוטב (מת ב1966-) בתקופת נאצר. המצע שעליו צמחה אותה אסכולה רדיקלית מתפתחת הוא רעיונותיהן של אפגאני ושל רידא, שני מנהיגים איסלאמיים ואפשר להמשיך ולהתחקות אחר שורשיו במסות הפוליטיות של אבן תמיה (מת ב1328-)- מוסלמי שעליו הושתתו תורות תרבות באסלאם, שהמפורסמת מהם היא האסכולה החנבלית.
הן בתקופת המלוכה והן בתקופת הרפובליקה משנות החמישים שלטה בזרם זה משנתם הפוליטית והחברתית של "האחים המוסלמים". הם הישרו מרוחם לא רק על הפונדמנטליסטים במצרים אלא על כלל הסביבה הפוליטית, ומילאו תפקיד חשוב בעיצובם של רעיונות מהפכניים.
הדגשים בתעמולה הדתית של האחים המוסלמים השתנו כחלוף העיתים. בתקופת המלוכה הם התמקדו ברעיון העצמאות לאומית (אך ללא לאומיות) וברעיון הפרלמנטריזם (ללא מפלגות פוליטיות). בתקופת נגיב ונאצר דבקו בחזון הצדק החברתי ודיברו על סוציאליזם אסלאמי, והכוונה היתה לסוציאליזם שאינו מרכסיסטי ואינו ערבי. בשנות השבעים והשמונים העלו ה"ניאו אחים מוסלמים" לראש סדר עדיפויותיהן את תפישת המדינה האסלאמית או הממשלה האסלאמית ועליהן נלוותה קריאה לאלימות מהפכנית כדי לכפות ממשלה כזאת על מצרים. בכל השלבים הללו עובר קו התפתחות ברור.

ראשי פרקים:
1. מבוא והצגת הנושא
2. המצב במצרים במאה הנוכחית
3. האחים המוסלמים
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המושג בעברית מוגדר על פי רוב המילונים כ- "אורתודוכסיית תרבות נגדית פעילה".
פונדמנטליזם בעיקרו מכחיש את המציאות של הקיים. במובן מסויים הוא משתמש במסורת ככלי להכחשת הלגטימיות של כל דרכי החיים האחרות. ככלי כזה, בדינמיקה של קיומו, הוא נהיה תלוי במודרניות כמו שהוא תלוי במסורת. זאת אומרת שבגלל שהמודרניות מספקת לו מובנים מסוימים של המסורת אז הפונדמנטליזם יודגש. במילים אחרות הוא נהיה לדפוס אב של תרבות נגדית, לרוב הוא נגד מאשר בעד בגלל משמעותו כשומר המסורת כנגד החדירה והעלבות החיצוניות.

מקורות:

אלטמן ישראל, "ארגוני אופוזיציה אסלאמיים במצרים", בתוך איילון עמי (עורך), משטר ואופוזיציה במצרים בתקופת סאדאת, הקיבוץ המאוחד, תשמ"ד.
ויטיקיוטיס ג., מהפכת 1952 כביטוי למורשת ההיסטוריה, עמוד 16.
וורטברי ג'ון , הרהורים על היקף המהפכה במצרים, עמוד 25.
קארה אוליביה, "מאל בנא עד קוטב וה"קוטביים: רדיקליזציה וחשיבה פונדמנטליסטית תחת שלושה משטרים", זמנים, 1984.
שמיר שמעון, תולדות הערבים במזרח התיכון בעת החדשה, ת"א, 1987.
שפירא בועז, "ההשתלשלות, המפלגות", פוליטיקה, ינואר 1989.
ABDEL AZIM RAMADAN "FUNDEMENTALIST INFLUENCE IN EGYPT", FUNDEMANTALISM AND THE STATE, CHICAGO UNIVERSITY, 1993.
AL-YASSINI AYMAN, RELIGION AND STATE IN THE KINGDOM OF SAUDI ARABIA, LONDON, 1988.
BIANCHI ROBERT, UNRULY CORPORATISM: ASSOCIATED LIFE IN TWENTIETH CENTURY, OXFORD, 1989.
ESPOSITO J. THE ISLAMIC TREAT, OXFORD UNIVERSITY PREES 1992.
IKRAM K., EGYPT: ECONOMIC MANEGMENT IN A PERIOD OF TRANSITION, LONDON, 1980.
LAURENCE KAPLAN, FUNDEMANTALISM IN COMPERTIVE PERSPECTIVE UNIVERSITY OF MASSACHUSETTS, 1992.
FARNIE D.A. , EAST AND WEST OF SUEZ, OXFORD, 1969.
FRIDMAN MENACHEM AND HILMAN SHMUEL, "THE CASE OF THE CHAREDIM", IN MARTIN E., SCOTT R. (ED), FUNDEMENTALISM AND THE STATE, CHICAGO, 1993.
SHIREEN HUNTER T.,"ISLAMIC FUNDEMANTALISM", SAIS REWIEW, 1986,5.
LAWRENCE BRUCE B., DEFENDERS OF GOD, SAN FRANCISCO, 1989.
MARTIN E. SCOTT R., FUNDAMENTLISM AND THE STATE, CHICAGO UNIVERSITY 1993.
KAPLAN LIONEL (ED),STUDIES IN RELIGIUS FUNDEMENTALISM, NEY YORK UNIVERSITY PRESS, 1987.
RUBIN BARRY,ISLAMIC FUNDEMENTALISM IN THE EYGYPT POLITICS, N.Y. TIMES, 1980.

תגים:

קיצוניות · קיצוניים · המוסלמיים · האחים · פונדמנטליסט

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפונדמנטליזם במצרים", סמינריון אודות "הפונדמנטליזם במצרים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.