היישום אינו מחובר לאינטרנט

בעיות משמעת - גורמים ודרכי התמודדות

עבודה מס' 020935

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה מקיפה של הנושא תוך השוואת הגישה החינוכית כיום לגישה היהודית.

8,968 מילים ,35 מקורות

תקציר העבודה:

החינוך הוא הצעד הראשוני והחשוב ביותר בעיצוב דמותו של האדם ולכן, אך טבעי הוא הדבר כי תינתן לו תשומת הלב המירבית תוך הקפדה על מירב הנושאים. ידוע הוא כי האדם מתנהג לפי מה שינק בילדותו ולכן חשוב שבעתיים להעניק לו את החינוך הטוב ביותר ולהקנות לו הרגלי משמעת כבר מגיל צעיר ביותר.
למשמעת בחינוך יש שתי משמעויות:
1. משמעות מצומצמת שעניינה ציות התלמיד לחוקים של בית הספר.
2. משמעות רחבה-זו הכוללת בתוכה סוגים שונים של היענות: לחוקי בית-הספר, לאזרחות טובה, לתרבות ולנימוסין, ואפילו כוללת זו גם התנהגות ממושמעת במיומנות ובפעילויות הנדרשות לצורך פתרון בעיות בעבודה ובלימודים וכן להתנהגות נאותה בחברה בכלל ובמשפחה בפרט.
הבעיה העיקרית אולי של החינוך היא הקניית דרכי התנהגות ודרכי משמעת- לא הכל מותר ולא את הכל ניתן לעשות. ניתן היה לחנך בצורה יותר קלה אלמלא יצר האדם, שהוא מרדן מטבעו ושואף לחופש היצרים ולחופש המעשים. אך היות וזהו המצב עלינו להתמודד עימו בטוב וברע.
קיים הפסוק "יצר לב האדם רע מנעוריו". אולם מנגד אנו יודעים כי אדם יכול להשלות על עצמו ולשנותו.
המחשבה כי האדם יכול לשלוט באופן מכוון בהשקפתו, גילה מאות בשנים. ציצרו היה הראשון אשר אמר לנו כיצד ליהנות מהזיקנה. עצם העובדה שניתנו לנו עצות כאלה מבוססת על ההנחה המוקדמת שאנו מסוגלים להשתמש בהן. אנו בוחרים במידה מסוימת את הסתגלותנו לחיים.
תחילתה של הפסיכולוגיה כמקצוע במחשבה זו, שהפרטים מסוגלים לקבל החלטות ממשיות. יעדה היא ליצור מאגר של ידע, בעזרתו נוכל להעשיר את חינו. מטרתה העיקרית היתה לחשוף את יכולתנו להשתנות, להראות לנו כיצד להיעשות לאנשים שאנו רוצים להיות. היתה לכך, הצדקה מלאה להאמין שהפסיכולוגיה המוקדמת תחקור את השינוי באדם. בהיותה חקר הדרך בה מווסתים אנשים את יעודם הפנימי, התעמקה הפסיכולוגיה במידת השליטה שיש להם עליו, וחקרה בקביעות את ההשפעות של התנהגויות שונות על אנשים.

מטרת עבודה זו היא לסקור את הנושא מזויות שונות ולעמוד על השיטות השונות והדעות השונות בנושא. הסקירה תיעשה לא רק על המצוי כי אם גם על המצוי ועל דעות החוקרים בעניין. אתעכב במיוחד על מקרים גבוליים כגון ילדים טעוני טיפוח, או ילדים אשר הבעיה אצלם אינה חוסר משמעת בלבד כי אם בעיה יותר מורכבת. כל פרק להלן מתיחס לנושא אחר ומובאות בו דעות שונות.
העבודה מסתמכת על כתבי עת, מאמרים וספרות מקצועית בנושא ואינה כוללת דעות אישיות, אם כי מרוח הדברים תובן לעיתים דעתה של הכותבת.
תכלית העבודה (שאלת המחקר) היא לבדוק האם הענישה הינה דרך מקובלת על מנת להשליט משמעת או שגישת הטפת מוסר הינה המקובלת יותר, והאם יש שוני בין היהדות לבין הגישה הרווחת כיום.

ראשי פרקים
1. מבוא והצגת הנושא
2. התפתחות קוגנטיבית של הנער
3. חשיבות המשמעת במוסד חינוכי

הגישה החינוכית כיום
3. מהות העונש והכפיה וצורות התפתחותו
5. משמעת אצל ילדים טעוני טיפוח
6. דעות חוקרים אודות משמעת ומוסריות

גישת היהדות
7. משמעת וענישה לפי המסורת היהודית
8. ענישה גופנית

9. סיכום
10. ביבליוגרפיה

מקורות:

אדר ל', (1976), יסודות פסיכולוגים של החינוך לערכים, עם עובד, תל-אביב.
אוסטרובר חיה וזיו אבנר, "השוואה בין שיטת הביקורת העצמית לשיטת הנזיפה השקטה", חוות דעת, 1982, 15, עמודים 21-28.
אורון יהודה, "עונש גופני בחינוך ילדים", תלפיות, תשמ"ט-נא עמודים 61-67.
אינהורן א., נוער עזוב, ספריית הפועלים, 1967.
אלוני שמואל, המשמעת והעונש בחינוך החדש, ת"א, 1968.
אסף שמחה, מבוא לתולדות החינוך, כרך אא, תל-אביב, תרפ"ה.
אריקסון א. (1968), ילדות וחברה, תל אביב.
בלום אורי, "מי צריך חינוך לערכים", הד הגן, תשל"ג.
בלום אורי,"לבעית החינוך לערכים בימנו",שבילי החינוך, תשל"ד, עמודים 83-90.
ברגר ב., המשמעת בית הספר, ירושלים, תשל"ב.
גובר נתן, "החינוך כשחרור- מבט אחר על חופש בחינוך", סוגיות בחינוך, 1986, 2, עמודים 62-72.
גליק שמואל, "המשמעת הרצויה במוסד חינוכי לטעוני טיפוח", בשדה חמד, 1985 עמודים 194-196.
דובסון ג., מי מפחד ממשמעת, ת"א, 1977.
החינוך המוסרי, ספרית הפועלים, 1985.
וולמן ב., החופש והמשמעת בחנוך, מסדה, תש"ט.
וינשטיין יהושוע, "פילוסופיה לילדים-אמצעי הגיוני לחינוך לערכים בחברה המשתנית", עיונים בחינוך, סיוון תשל"ח.
זיו אבנר, "השפעת תפיסת המודלים על שיפוט מוסרי ועמידה בפיתוי של ילדים", מגמות, כ"א, חוברת 4.
ירחי רפאל, "משמעות החינוך למשמעת לתלמידים טעוני טיפוח", שבילי החינוך, מג', 1984, עמודים 158-163.
לוי ש., מוסריות אצל ילדים מחוננים ורגילים משכבות סוציוכלכליות שונות, אוניברסיטת בר-אילן, 1975.
מוס י., תיאוריות על גיל ההתבגרות, ת"א, 1988.
מיכאלוביץ רינה, "החינוך לערכים בגיל הרך", בחינוך היסודי, תשכ"ט, חוברת 1.
מסלובטי נאווה, "הקשר בין האווירה הלימודית בשיעורי תנ"ך והיסטוריה ובין תחומי תוכן ורמות חשיבה של ערכים באוכלוסיית מתבגרים, עיונים בחינוך, 1991,55-59 .
ניב יעקב, "חינוך אידאלי בגיל הרך", הד הגן, תשל"ד, חוברת ב'.
עימות בין ערכים, משרד החנוך, מהדורה שלישית, 1988.
פיאז'ה זאן, השפיטה המוסרית של הילד, 1973.
פרויד זיגמונד (1988), תרבות בלא נחת, הוצאת דביר.

תגים:

יהדות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בעיות משמעת - גורמים ודרכי התמודדות", סמינריון אודות "בעיות משמעת - גורמים ודרכי התמודדות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.