עבודה מס' 010388
מחיר: 203.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: מעמד האישה וההתיחסות אליה במכלול הטקסט שבתורה והפרושים שנתנו לכך חכמים תוך שימת דגש על נישואין, נדרים, יבום וחליצה.
4,534 מילים ,15 מקורות ,1990
האישה היהודיה מקבלת מקום של כבוד בכל המסורת היהודית לרבות החוקים והפרשנויות להם. בתורה האישה מוזכרת פעמים רבות, הן בהקשרים סיפוריים והן בהקשר של מצוות וחוקים והתייחסות החברה אליה.
בניגוד לדעה שכאילו המסורת היהודית שוללת מהאישה את האפשרות ליטול חלק בחיים הציבוריים והחברתיים של עם ישראל ודוחקת אותה לקרן זוית בשטח פעולותיה, האימהות מראות את ההיפך מכך: על שרה נאמר "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כ"א) אומר רשי"י: "מלמד שהיה אברם טפל לשרה בנביאות"; ועוד אמרו חכמינו: "יסכה זו שרה ולמה נקרא שמה יסכה, שסכתה ברוח הקודש" (מסכת מגילה י"ד). שרה נשתנה שמה משרי היות ועשתה נפשות כפי שנאמר: "ואת הנפש אשר עשו בחרן" מפרש רש"י "אברהם מגייר האנשים ושרה את הנשים".
על רבקה נאמר: "ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני" לרמז על ג' מידות שהיו בשרה אימנו (פירוש דמשק אליעזר, פרשת חיי שרה). ובמשלי נאמר עליה: "יקרה היא מפנינים" (פרק ב'(.
רחל ולאה האצילו אף הן מהודן והיוו מופת לדרך חיים נשגבה. על הפסוק: "ויזכור אלוקים את רחל" (בראשית ל' כ"ב) אומר רש"י: "זכרה שמסרה סימניה לאחותה והיתה מצירה שלא תעלה בגורלו".
את גדולתה של לאה מדגישים חז"ל מהפסוקים: "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה". מפרש בעל "קול שמחה": אין זאת אומרת שיעקב היה שונא אותה חלילה אלא היתה שנואה על עצמה כדרכו של כל צדיק אמיתי שתמיד הוא רואה בעצמו אך חסרונות והוא שונא את עצמו.
המילדות אף הן היו מורות דרך לאומה ושכרן לא קופח כמאמר: "ויעש להם בתים" (שמות א')- בתי כהונה מלוכה; כהונה ליוכבד ומלוכה למרים.
פרושים אלו מדגישים את הדרגה הגבוהה אליה יכלה להגיע אשה בעלת שיעור קומה.
זכויות האישה מוגדרות כמעט בכל שלב ושלב, אולם הפסוקים המפורסמים ביותר המקנים לאישה גם מעמד מוסרי הן: "...ואם אחרת יקח לו שארה כסותה ועונתה לא יגרע" (פרשת משפטים); וכן "..לא תתעמר בה תחת אשר עיניתה" (פרשת ויצא). מפסוקים אלה למדו כי לאישה, מעבר לזכויות הבסיסיות המוגדות, יש גם מעמד מוסרי והתורה רואה בעין יפה את ההתיחסות ההוגנת כלפיה.
מטרת עבודה זו היא לסקור את מעמד האישה בחוקי התורה. היות וכל התורה מורכבת מציווים ומכל ענין, לרבות סיפורים, לומדים תילי תילים של הלכות, והיות ואת התורה מפרשים רבותינו בגמרא, במשנה וכיו"ב, העבודה תסקור את מעמד האישה ואת התיחסות אליה במכלול הטקסט שבתורה וכן את הפרושים שנתנו להם חכמים.
העבודה תיתן פרוש למכלול ההתיחסות לאישה אולם היות וקצרה היריעה מהכיל היא תתייחס בהרחבה לשלוש נושאים: נישואין, נדרים, יבום וחליצה.
ראשי פרקים:
1. מבוא.
2. זכויות האשה.
התייחסות לנושאים ספציפיים
3. הנישואין.
4. נדרים.
5. יבום וחליצה.
6. סיכום.
7. ביבליוגרפיה.
אטקס ע., "משפחה ולימוד תורה בחוגי הלומדים בליטא במאה הי"ט", ציון, נ"א, תשמ"ו.
גוטווין ש"ד, התימנים, ירושלים, תשמ"ג.
גולאק א. הסימפון, תרביץ, ג`, תשכ"ה.
דשן שלמה, החברה היהודית בדרום תוניסיה בראשית המאה ה- 20, יהודי המזרח, ת"א, 1977.
האנציקלופדיה העברית, ערך שאלות ותשובות, ירושלים, תשכ"ד.
ווסטרייך א., "ריבוי נשים וכפיית האשה להתגרש בפסיקת חכמי אשכנז במאה האחרת עשרה ובמאה השתיים עשרה", מחקרי משפט, תשמ"ח.
זהר צבי, "משנתם ההלכתית של חכמי מצריים המודרנית", פעמים, 16, תשמ"ג.
זנר נפתלי, "החיים הפנימיים של יהודי סוריה", בשלהי התקופה העותומנית", יהודי המזרח, תשל"ו.
טיקוצינסקי יחיאל מיכל, האישה בתורת ישראל, ירושלים תשמ"ח.
ירון ראובן, גירושין במצדה, האומה, תשכ"ד.
סולובייצ`יק חיים, שו"ת כמקור היסטורי, ירושלים, 1990.
פלק זאב, מבוא לדיני ישראל בימי הבית השני, ת"א, 1971.
פריימן יעקב, סידור קידושין ונישואין, ירושלים, תש"ה.
קוסמן אברהם, דיני אישות בישראל בתקופה העתיקה, י-ם, תשנ"ג.
GOODMAN PHILIP, THE JEWISH MARRIAGE ANTHOLOGY, PHILADELPHIA, 1971.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד האישה בחוקי התורה", סמינריון אודות "מעמד האישה בחוקי התורה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.