עבודה מס' 010341
מחיר: 240.95 ₪ הוסף לסל
תאור העבודה: אובדן האמונה על פי אוטוביוגפיות, משה לילנבלום סקירת חייו על פי תקופות כולל הציונות.
5,346 מילים ,11 מקורות ,1996
משה ליב לילנבלום נולד בעיירה ליטאית (1843) ונתחנך ברוח המסורת. הוא היה אידיאליסט וציוני ממדרגה ראשונה אשר ניחן גם ברוח ספרותית.
הוא גילה בקיאות רבה בספרות הרבנית ולאחר נישואיו פתח ישיבה לנערים. תוך התעמקות בספרות המחקר של ימי הביניים נתפס לילנבלום בהדרגה לרעיונות ההשכלה המתונה. ב1867- פירסם את מאמרו הגדול "ארחות התלמוד", שבו תאר את התלמוד כיסוד קיומו ומוסריותו של העם היהודי, אך טען כי דרך התלמוד להתאים את חוקי התורה לצורכי החיים, וע"כ קרא לרבנים לבטל מנהגים שעבר זמנם, ובמיוחד אלה שיסודם בקבלה. מאידך קרא למשכילים שלא לנטוש את אמונתם שהיא הערובה היחידה לקיום העם. הוא היה ראשון לחובבי ציון שדגלו בעליה לארץ ישראל, אולם בעצמו לא זכה לעלות לארץ.
לילנבלום התחנך כנער יהודי, על כל המשתמע מכך, במזרח אירופה של המאה הקודמת. אולם במשך הזמן חלה אצלו התרופפות האמונה, התרופפות שניתן להבחין בה בכתביו ומהאוטוביוגרפיה שכתב על עצמו.
בתולדות חייו הנסקרות באוטוביוגרפיה שלו מבחין מל"ל בארבע תקופות:
1. ימי התוהו (1843-1858), שבהן דר בעיר הולדתו קיידאן ובה קיבל את יסודות חינוכו.
2. ימי החושך וראשית המעבר, משנת 1858 שבה השתקע בווילקומיר, עיר מגורי חותנו, ועד 1866. בפרק זמן זה רכש בקיאות מופלגת בספרות הדתית בישראל וענפיה השונים, וכן נתעוררו בו ספקות ראשונים לגבי קדושתם ואמיתותם של חלקים מסוימים במורשת זו.
3. ימי האפיקורסות. משנת 1866 ועד 1869, שבהן נלחם לתיקונים בדת מתוך הנחה שאמצעי זה הוא תרופה בדוקה להבטחת קיומה הנצחי של הלאומיות היהודית בגולה.
4. ימי המשבר והיאוש, מ1869- שנת בואו לאודיסה שבה התחיל לפוג שכרון האמונה שלו בכוחו הגואל של עיקרון "חיבור הדת עם החיים" ועד סוף 1873, שהוא כאמור התאריך השלמה הכתיבה של "חטאות נעורים" ובו הגיעה לשיאו תהליך ההתנערות המוחלטת של לילנבלום מכל זיקה לתפיסת היהדות הרומנטית שלו בתקופה הקודמת.
התקופה האחרונה היא מהפרעות ברוסיה ועד סוף ימיו (1909).
עבודתי זו באה לסקור את תקופתו, מעשיו ופועלו תוך דגש על תהליך החילון שחל אצלו, כמשתקף מכתביו. העבודה מסתמכת על ספרות שנכתבה אודותיו ובעיקר על האוטוביוגרפיה שכתב הוא עצמו.
כתביו של מל"ל מקובצים בארבעה כרכים הנקראים "כל כתבי מל"ל" וכן בתוך כתביו האוטוביוגרפיים "חטאות נעורים", "דרך תשובה" ו"דרך לעבור גולים", שבהם הוא כותב את חשבון הנפש שלו ואת חטאיו.
העבודה תסקור את תקופותיו של מל"ל על פי התקופות דלעיל.
ראשי פרקים:
1. מבוא, הצגת הנושא ומטרת העבודה
2. תקופת 1866-1843
3. תקופת 1866-1869
4. תקופה שלישית
5. תקופה רביעית
6. התיקונים בדרך לציונות
7. התקופה הרביעית1882- והלאה
8. סיכום העבודה
9. ביבליוגרפיה
אפשטיין זלמן, מל"ל שיטתו והלך מחשבותיו, תל-אביב, תרצ"ה.
בריימן שלה, (עורך),כתבים אוטוביוגרפיים, ירושלים, תש"ל.
"משה ליב לילנבלום", שבות, תשמ"ג, 9, עמודים 99-101.
הציונות, 1985, 4, עמודים 27-67.
לילנבלום משה לייב, כל כתבי מל"ל 1,2,3,4, קרקע, תרע"ב.
לילנבלום משה לייב, "דרך לעבור גולים", בתוך בריימן שלמה (עורך), כתבים אוטוביוגרפיים, ירושלים, תש"ל.
לילנבלום משה לייב, "דרך תשובה", בתוך בריימן שלמה (עורך), כתבים אוטוביוגרפיים, ירושלים, תש"ל.
לילנבלום משה לייב, "חטאות נעורים", בתוך בריימן שלמה (עורך), כתבים אוטוביוגרפיים, ירושלים, תש"ל.
ציטרון שלמה לייב, יוצרי הספרות העברית החדשה, ורשה, תר"פ.
קרשנבוים שמשון, תולדות ישראל בדורות האחרונים, ירושלים, תשל"ו.
קלויזנר יוסף, ההיסטוריה של הספרות העברית החדשה, כרך ד', ירושלים תש"א.
ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שורשי תהליך החילון בחברה היהודית", סמינריון אודות "שורשי תהליך החילון בחברה היהודית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.
ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.
יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.